VI TALER IKKE OM VORES DIGITALE LIV
De fleste unge oplever ikke at blive spurgt ind til deres digitale medieforbrug. Hverken derhjemme, i skolen eller til fritidsaktiviteter er der samtaler om internetkultur, digitalt medieforbrug eller lignende. Hos Mellemfolkeligt Samvirke mener vi, at det er de voksnes ansvar at tage initiativ til de samtaler.
Det kan måske opleves som grænseoverskridende eller som en indtræden i de unges privatsfære, hvis du spørger ind til deres samtaleemner i Discord-grupper eller indholdet på deres FYP (=for you page) på Tiktok. Men hvis du har et ønske om at kende til de unges virkelighed, er du nødt til at starte samtalerne og vise interesse for de unges digitale liv.
Den tillidsfulde relation
Hvis man som ung oplever at blive mødt med nysgerrighed og åbenhed, når det kommer til ens digitale medieforbrug, vil man være mere villig til at dele detaljer om sit digitale liv.
Dette er afgørende, hvis vi ønsker at skabe en tillidsfuld relation, hvor de unge faktisk kommer til os som fagpersoner, hvis de f.eks. oplever noget ubehageligt på nettet eller bliver udsat for en digital krænkelse.
De unge kan have brug for voksne ressourcepersoner til at reflektere over om noget har været grænseoverskridende, eller det de har oplevet, er decideret ulovligt. Derfor er det nødvendigt at du står til rådighed.
Som voksen, omend det er som fagperson eller anden ressourceperson i den unges liv, skal du være modige og kaste dig ud i samtalerne med en nysgerrig og åben tilgang. Så vidt muligt skal du undgå skepsis, fordømmelse og latterliggørelse i samtalerne med den unge om deres medieforbrug. Så vil du opleve, at den unge i højere grad kommer til dig, når der opstår digitale konflikter, udfordringer eller lignende.
Få gang i dialogen: værktøjer til at starte samtaler
Uanset om du arbejder med større fællesskaber, mindre grupper eller enkelte unge, kan du finde inspiration i nedenstående værktøjer. Her giver vi giver anbefalinger til, hvordan du kan åbne for samtalerne om det digitale rum og de unges digitale liv. Under hver af de enkelte værktøjer vil du finde beskrivelser, guides og skabeloner.
Vi anbefaler, at du starter fra toppen, men du kan også navigere rundt i de forskellige værktøjer i denne indholdsfortegnelse:
Tag de sårbare samtaler
Når du har åbnet rummet for at dele detaljer og oplevelser fra de digitale medier, kan du opleve, at der kommer alvorlige og sårbare emner på banen.
Mange unge har ikke nødvendigvis tillidsfulde relationer derhjemme, hvor de kan tale om f.eks. digitale krænkelser eller ubehagelige oplevelser på nettet. Derfor bliver ungefællesskabet og relationen til dig som fagperson endnu vigtigere.
Ubehagelige oplevelser på nettet er virkelige
Selvom internettet og sociale medier har mange positive sider, er der også meget provokerende og voldsomt indhold. For nogle kan dette være svært at bearbejde.
Mange unge har selv erfaringer med at blive udsat for digitale krænkelser eller trusler, som kan være af mindre eller mere grov karakter, men som kan sætte dybe spor. Blandt unge kan være en tendens til at lave sjov med disse oplevelser. Det kan også opleves så almindeligt, at samtalens karakter nedtones til samme niveau som at tale om lektier, tv-serier eller andre trivielle emner. Det er vigtigt, at du som fagperson ikke accepterer den præmis og griner med, men heller ikke overdriver reaktionen uden at kende detaljerne. Find en balance, hvor de unge forstår, at du tager deres oplevelser alvorligt og er interesseret i at høre om dem.
1:1-samtalen
Når en ung deler ubehagelige oplevelser eller digitale krænkelser med dig, kan det være udfordrende at vide, hvordan du bedst støtter dem. En måde at håndtere dette på er gennem en 1:1-samtale, hvor du skaber et trygt og fortroligt rum. Her er det afgørende at lytte aktivt og anerkende den unges følelser uden at dømme dem. Under dette afsnit, kan du downloade en guide til hvordan du håndterer 1:1-samtalen.
Involvering af myndigheder eller forældre
Det kan ske, at du hører eller oplever noget så bekymrende, at du bør overveje involvering af forældre eller myndigheder som kommunen eller politiet. Det afhænger naturligvis af flere faktorer, som den unges alder, familierelationer, grad af alvor mm. Som udgangspunkt er 1:1-samtalen altid et godt sted at starte, men du skal ikke håndtere alting selv. Derfor har vi også henvist til flere andre aktører, som beskæftiger sig med både professionel og juridisk rådgivning indenfor flere af disse områder. Dem kan du læse mere om under ‘mere viden’.
Guides:
Mere viden:
- Slet Det: Red Barnets rådgivning om ubehagelige oplevelser på nettet og digitale krænkelser
- Stop Chikane: Rådgivning om digitale krænkelser for personer over 18 år
- Digitalt Ansvar: Oversigt over muligheder for hjælp til digitale vold
- Fagtelefonen: Børns Vilkårs rådgivningslinje til fagpersoner