FORANDRING ER NOGET VI SKABER SAMMEN
Den demokratiske selvtillid hos unge er faldende, og flere unge har ikke lysten eller modet til at deltage i samfundsdebatten online, da tonen er for hård. Samtidig er der stort fokus på de negative aspekter af sociale medier. Det kan være fx perfekthedskultur, fake news, og risikoen for radikalisering, som alle er meget reelle udfordringer ved det digitale medielandskab. I Mellemfolkeligt Samvirke tror vi dog på, at man kan skabe positive forandringer ved at lave meningsfulde digitale indholdsproduktioner.
Cofluencing
I Mellemfolkeligt Samvirke mener vi, at større forandringer skal skabes i fællesskab med andre.
Når unge og underrepræsenterede stemmer organiserer sig i fællesskaber, kan de rykke på dagsordener, der er svære at påvirke alene, f.eks. diskrimination og hadtale mod etniske minoriteter. Og skulle man opleve modstand eller hård kritik, står man stærkere i fællesskabet, end hvad man gør alene.
Det samme gælder, når man laver indhold til digitale medier. Derfor har vi formuleret begrebet cofluencing, som er en samtænkning af de to engelske ord co (=sammen) og influencer (=en person, der på sociale medier søger at påvirke holdninger og handlinger hos sine følgere). Begrebet dækker over en tilgang om samskabelse, hvor man sammen bruger de sociale medier proaktivt og i fællesskab skaber digitalt indhold.
Når vi laver digitalt indhold sammen
Unge i fællesskaber kan være med til at præge feltet på de sociale medier, påvirke sager, der optager dem, og sammen stå stærkere i den demokratiske samtale. Derudover kan cofluencing og samskabelsesprocesser styrke både fagpersoners og de unges faglige udvikling og digitale kompetencer, da man kan afprøve forskellige roller indenfor indholdsproduktion og social medie management. Det opbygger færdigheder, der kan bruges i mange andre arenaer af ens liv.
De følgende værktøjer henvender sig primært til arbejdet med ungegrupper, og du vil kunne finde inspiration og specifikke guides til, hvordan du kommer i gang med cofluencing og lave indhold sammen med unge. Under hver af de enkelte værktøjer vil du finde beskrivelser, guides og skabeloner.
Vi anbefaler, at du starter fra toppen, men du kan også navigere i de forskellige værktøjer i denne indholdsfortegnelse:
Lav videoproduktioner
Videoer er helt afgørende for at få digital rækkevidde og nå nye mennesker med sit indhold på sociale medier.
Videoer giver muligheder for at formidle sit budskab med personlighed og på meget kort tid. Undersøgelser viser også, at der opnås meget højere engagement ved videoer end andre typer af opslag (indsæt link). Især efter TikToks udbredelse er de korte videoformater blevet populære, og de fleste andre sociale medier har imiteret denne model.
Skal videoerne deles?
Før du går i gang med videoproduktioner med en ungegruppe, bør du som fagperson være med til at beslutte, om det er vigtigt, at videoerne deles offentligt på sociale medier, eller om det i højere grad er samskabelsesprocessen, der er i centrum, og videoerne derfor kun er til intern deling.
Samtykke:
Husk altid at sørge for at få folks samtykke til at optage videoer af dem. Hvis de personer, som filmes, er 15 år eller yngre, skal der indhentes skriftligt samtykke fra deres forældre.
Herunder kan du downloade en guide til hvordan du laver videoproduktioner sammen med unge.
Guides:
Producer podcasts
Podcastmediet er ekstremt populært og et af danskernes foretrukne medier, især blandt den yngre del af befolkningen.
Denne tendens understreges af den stigende popularitet for podcastklip, som deles på andre platforme som TikTok, Instagram og YouTube.
Podcastmediets muligheder
I arbejdet med grupper eller fællesskaber af unge vil du sandsynligvis bemærke en voksende interesse for at skabe egne podcasts. Mange unge synes, at podcastmediet er spændende og opfatter det som velegnet til at formidle tanker og holdninger, udforske interviewteknikker samt udvikle tekniske færdigheder inden for lydoptagelse, klipning og redigering.
Herunder kan du downloade en guide til hvordan du kan understøtte unge i at lave podcastproduktioner.